Etiketter

lørdag den 18. juni 2011

Fødselsdagsboller

Jeg har forsøgt mig med flere forskellige udgaver af fødselsdagsboller men vender altid tilbage til Ilses boller.

2½ dl mælk
50 g gær
125 g smeltet margarine
50 g sukker
½ tsk. kardemomme
500 g mel

Lun mælken og smelt margarinen heri og så rør gæren i. Husk at mælken og margarinen må ikke være for varm. Tilsæt sukker, kardemomme og mel og ælt dejen sammen. Lad den hæve ½ time og tril dejen til boller, der efterhæver 15-20 min. Pensl dem med vand eller mælk og bag dem ca. 12 min. ved 225 grader.

De er bedst hvis de bliver spist lune, så bag dem gerne ca. ½ time før de skal serveres.

Tilføjelse: Nedenstående boller er bagt lidt anderledes. Jeg har ikke smeltet margarinen. Jeg har æltet den meget bløde margarine ind i dejen og det blev de faktisk meget bedre af, så det vil jeg gøre fremover.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar